Reisverslag campertrip Oost Canada

Op 12 November 2018.

Canada, een bestemming die op mijn bucketlist stond en ik graag wou bezoeken. Begin 2018 ging ik studiereis naar Oost Canada met Air Transat en Fraserway RV. Ik heb een camperrondreis gemaakt in groepsverband, ik hoop je met mijn reisverslag een indruk te geven van de geweldige vrijheid die je hier ervaart en de prachtige plaatsen die je hier kunt bezoeken.

Dag 1 We vlogen op Toronto en begonnen onze reis dus in deze geweldige stad. Meteen zagen we de indrukwekkende CN Tower die wel 553 meter hoog is. De lift gaat razendsnel omhoog met ondertussen een fantastisch uitzicht. Op 343 meter hoogte stopt de lift en bij het uitstappen zie je al de waanzinnige skyline van Toronto van bovenaf. WAUW! In de CN Tower kun je genieten van het uitzicht, dineren in het 360 graden draaiende restaurant en de skypod bezoeken (443 meter hoog) met een nog mooier uitzicht. Na deze bijzondere bezienswaardigheid hebben we gedineerd in The REC Room Restaurant tegenover de CN Tower. Een restaurant dat bekend staat om de live muziek, arcade room, bars en het heerlijke eten.

Dag 2 De volgende dag begon onze camper roadtrip door Oost Canada echt. De eerste kilometers waren wennen want ik had nog nooit in zo’n grote RV gereden maar je went al snel aan het rijden van dit indrukwekkende voertuig. Na een rit van een klein uurtje zijn we aangekomen in Midland om te stoppen bij een niet te missen bezienswaardigheid. Saint Marie Among the Hurons. Dit is een belangrijke plek in de geschiedenis van Ontario. Het was een 17 eeuwse vesting en het hoofdkwartier van de Franse Jezuïten, missie voor de Huron stam en tevens de eerste Europese nederzetting in Ontario. Na dit indrukwekkende bezoek en een heerlijke lunch zijn we doorgereden naar onze eerste campground gelegen in Awenda Provincial Park. We reden met de campers naar onze camperplaatsen. Het was even een uitdaging om de camper op de juiste plek te zetten maar eenmaal geparkeerd was het echt genieten. Op korte afstand van onze camperplaatsen zijn we het prachtige strand van Awenda gaan bezoeken met het ondergaande zonnetje. Door een Ranger werd er van alles verteld over de flora en fauna van dit park.

Dag 3 Na een heerlijke nacht in het bos met fijne dierengeluiden hebben we een smakelijk ontbijt gehad met de hele groep. We hebben onze campers gereed gemaakt voor vertrek naar het kleine dorp Gravenhurst dat zo’n 110 km rijden is. We hebben onze campers geparkeerd en aan de overkant hebben we lekker van de zon genoten met uitzicht over een prachtig meer met waanzinnige eilandjes. De lunch was heerlijk en hierna zijn we verder gereden naar Arrowhead Provincial Park. Het was even zoeken naar onze camperplaatsen op de camping en na het verdwalen hebben we eindelijk onze camperplaatsen gevonden...even ontspannen. Na het installeren van de campers zijn we naar het strand gelopen en hebben we een prachtige kanotocht gemaakt over het Arrowhead Lake. Hier kunnen mensen lekker genieten van het strand, het mooie zonnetje maar ook honden hebben hier hun eigen strand. Er kunnen hier ook van allerlei sporten worden beoefend zoals kanoën en stand-up paddling. Voor ieder wat wils. Na een heerlijk diner en een kampvuur hebben we ons opgemaakt om te gaan slapen.

Dag 4 Vroeg in de ochtend hebben we een klein stukje gelopen om naar de Big Bend Lookout te gaan. Een uitzichtpunt vlak achter de camperplaatsen waar je een uitzicht hebt over de natuur van Arrowhead Provincial Park. De Big Bend lijkt een klein beetje op de Horseshoe Bend van de Grand Canyon maar dan kleiner en groener. Bij terugkomst stond het ontbijt al op ons te wachten. We hadden ons buikje weer gevuld en konden weer op pad.

Dit keer reden we naar het bekendste park van Oost-Canada, Algonquin Provincial Park. Bij aankomst in het park hebben wij het Visitor Center bezocht dat wel een aanrader is. Hier wordt alles verteld en tentoongesteld over het wildlife van dit park. Een leuk puntje over dit center is dat er een bord staat waarop mensen geschreven hebben waar en wanneer ze een moose of beer hebben gezien. Er worden veel activiteiten georganiseerd in het park dat ter plaatse te reserveren is maar zelf het park ontdekken is natuurlijk ook mogelijk.

Wij zijn door het park naar het volgende park gereden. Onderweg kregen we een behoorlijke regenbui die natuurlijk ook kan vallen in Oost-Canada. Tussen de buien door hebben we het bekende restaurant Tim Hortons bezocht om een lekker kopje koffie te drinken. Einde van middag zijn we aangekomen in Silent Lake Provincial Park waar veel hikes gemaakt kunnen worden. Er stond voor ons een bike & hike activiteit op het programma maar vanwege de regen ging dit niet door. We hebben lekker gebarbecued met de groep en zijn vroeg gaan slapen.

Dag 5 Rise and shine! Bij het wakker worden hadden we allemaal eekhoorns voor de camper die hun eten aan het verzamelen waren, super leuk om te zien! We hadden een lange rit voor de boeg dus goed ontbijten, campers weer in orde maken en hoppa...op naar Niagara Falls dat zo’n 300 km rijden is vanuit Silent Lake Provincial Park. Onderweg komen we langs Toronto waar het waanzinnig rijden is over de snelweg met wel 16 rijbanen! Einde van de middag zijn we aangekomen bij onze campground in Niagara Falls. Een fijne camping met een zwembad, midgetgolfbaan en een speeltuin voor de kinderen. We hebben ons opgefrist en zijn met een camper naar Niagara Falls gereden. Niagara Falls is een soort Las Vegas maar dan kleiner. Er is voor iedereen wat te doen. Leuke restaurants, verschillende attracties zoals een reuzenpad, bowlingbaan, virtual reality attractie, midgetgolfbaan met dino’s en een kartbaan. Verder zijn er veel restaurants, cafe’s en souvenirshops te vinden. Wij hebben een heerlijk diner gehad in Kelsey’s met Niagara Falls Tourismboard. We hebben veel informatie gekregen over Niagara Falls en een prachtig ritje in de Sky Wheel. Een reuzenpad met een prachtig uitzicht over de bekende watervallen. Aanrader: maak een ritje in de avond want dan zijn de watervallen gehuld in verschillende kleuren.Vanwege de lange rit zijn we vroeg terug gekeerd naar de camping om te gaan slapen maar voordat we ons bedje in konden werd ons het programma van de volgende dag verteld....

Dag 6 Vroeg uit de veren want vandaag hebben we een super mooie en spannende dag voor de boeg. We hebben een heerlijk en uitgebreid ontbijt genuttigd bij Scoops op Lundy’s Lane. Lundy’s Lane is een lange straat waar veel restaurants, cafe’s, winkels en hotels gelegen zijn. Na dit heerlijke ontbijt zijn we met de camper naar het Table Rock Center gereden. Leuk om te weten is dat er een waterval aan de Canadese kant is maar ook een waterval aan de Amerikaanse kant. De waterval aan de Canadese kant heet Horseshoe Fall en aan de Amerikaanse kant heet die Bridal Falls en de Bridal Vail Falls. Bij het visitor center dat aan de Horseshoe Falls is gelegen kan je de Journey Behind the Falls beleven. Dit is een tour die je dicht bij de waterval kan laten komen en zelfs erachter. Eenmaal beneden met de lift krijg je een poncho om je kleding te bedekken tegen het water. In de tunnel zijn verschillende verhalen over de geschiedenis te lezen die aardig indrukwekkend zijn. Er zijn 2 uitgangen waar je water naar beneden kan zien vallen....wat een natuurgeweld!

Na dit prachtige spektakel zijn we te voet naar het beginpunt van de ‘Hornblower’ gelopen. Een boot die tot vlak onder de Horseshoe Falls vaart waarbij je de enorme kracht van het water ervaart. Het is een geweldige ervaring en hier hadden we een waanzinnig uitzicht op de watervallen. Dit spektakel duurt ongeveer 20 minuten. Tip: ga achter op de boot staan want bij het terugvaren sta je precies goed om op de foto te gaan met de watervallen zonder een horde aan mensen.

Bij terugkomst aan wal kunnen avonturiers nog een zipline tocht maken aan de rand van de watervallen. Hangend aan een touw raas je over het water met een spectaculair uitzicht. Kosten zijn 60 Canadese Dollar.

Waar ik op gehoopt had, ging nu echt gebeuren...een helikoptervlucht over de Niagara Falls! Het is een vlucht van 10 minuten over de bekende Niagara Whirlpools, Rainbow Bridge (grens tussen Amerika en Canada) en natuurlijk de watervallen. Tijdens de helikoptervlucht heb je een fantastisch uitzicht op de watervallen en uiteraard over het centrum. Erg spectaculair en zeker aan te raden!

Als laatste hebben wij de Whirlpool Jet Boat ondergaan. Een uiterst snelle boot die over de Niagara River raast met een waanzinnige snelheid. Tijdens deze bootrit wordt van alles verteld over de Niagara River en uiteraard wordt je kletsnat doordat deze boot door de whirlpools vaart. Tip: neem droge kleding mee! Na deze geweldige en spectaculaire dag zijn we gaan dineren in het restaurant van het Best Western Plus Hotel, Doc Magilligan’s Pub. Een heerlijk Ierse plek waar je lekker kan dineren buiten het centrum. Toen we onze buik hadden gevuld zijn we teruggereden naar de camping om bij te komen van deze dag en hebben we heerlijk bij het kampvuur gezeten. Hierna zijn we voor de klaatste keer lekker gaan slapen in onze campers.

Dag 7 Goodmorning! Onze laatste dag in Canada is aangebroken. Door Niagara Falls Tourismboard zijn we uitgenodigd te komen ontbijten in het Sheraton on the Falls Hotel. Fantastisch gelegen hotel met vriendelijk personeel, goed uitgebreid ontbijtbuffet en moderne kamers. Sommige kamers hebben stadszicht maar zeker aan te raden zijn de Fallsview kamers waarbij je elke ochtend wakker wordt met uitzicht op de watervallen. Dit hotel is tevens gelegen aan Clifton Hill, de bekendste straat van Niagara Falls waar al het vertier is te vinden. Vervolgens zijn we naar Cookstown gereden om onze campers weer in te leveren en werden we door Fraserway RV per transfer weer teruggebracht naar Toronto Pearson Airport waar we onze bagage hebben achtergelaten in de bagagelockers. Even nog wat tijd voor de laatste inkopen in downtown Toronto.

Toronto is een stad die leeft...te vergelijken met New York. We hebben wat vrije tijd in Toronto en hebben heerlijk gewinkeld, de stad verkend en nog wat leuke kiekjes gemaakt als groep. Aan te raden zijn de vele rooftopbars die Toronto rijk is maar ook Toronto Eaton Center mag je niet overslaan als je van winkelen houdt. In de stad zijn ook veel authentieke gebouwen te vinden zoals het Toronto City Hall dat zeker een bezoek waard is en het park dat hier aan gelegen is, is een fijne plek op even te genieten van alle drukte om je heen. Na de drukte van de stad achter ons gelaten te hebben, zijn we per UP Express weer teruggegaan naar de luchthaven om in te checken voor vlucht TS360 naar Amsterdam. Na een vlucht van 6,5 uur zetten we weer voet op Nederlandse bodem.

Oost-Canada is zo’n afwisselende bestemming met veel natuur en steden en vriendelijke mensen. Deze bestemming heeft zeer zeker mijn reislustige hart veroverd en ik zal zeer zeker hier een keer terugkomen! Een week is natuurlijk te kort voor al het moois wat je hier beleeft.