Reisverslag Namibië

Op 12 November 2018.

Op uitnodiging van onze lokale agent ben ik samen met 8 collega’s uit de reiswereld op ontdekking gegaan door Namibië.

De uitgestrekte eindeloze natuur van Namibië prikkelt ieders fantasie.
We verzamelen in Windhoek en reizen via de Kalahariwoestijn naar de spectaculaire zandduinen in het Namib Naukluft park/ Sossuvlei door naar de kust Swakopmund, bezoeken het beroemde Etosha park en het mooi gelegen Waterberg Plateau waarna we afsluiten in Windhoek.

Dag 1: In de vroege ochtend werd ik opgehaald door een vriendelijke chauffeur van Taxi Breburg. Altijd een goede start en handig om op dez e tijdstippen niet zelf te hoeven rijden. Vanaf Schiphol ben ik met een rechtstreekse KLM vlucht in ca. 12 uur naar Johannesburg gevlogen. Een prima vlucht met uitgebreide inflight entertainment , vriendelijk personeel, goede maaltijden en voldoende ruimte. Na het ophalen van de bagage gaan we richting City Lodge hotel. Veilig bereikbaar door het luchthavengebouw.

Dag 2: Na een heerlijk uitgebreid ontbijt checken we uit en gaan richting de luchthaven. We vliegen in ca. 2 uur met Air Namibia naar Windhoek. Hier worden we opgewacht door Jannie, onze gids/ chauffeur en naar onze guesthouse gebracht. Een aantal reisgenoten zijn er al en een aantal komen nog aan met de Air Namibia vlucht vanuit Frankfurt. ‘s Avonds hebben we het diner in Joe’s Beerhouse een begrip in Windhoek.

Dag 3: Nadat vandaag de laatste collega’s zijn gearriveerd gaan we richting de Kalahariwoestijn. Deze wegen zijn grotendeels geasfalteerd, goed begaanbaar en dus een prima start voor je eerste reisdag. We bezoeken diverse accommodaties en hebben daar ook de lunch. Onderweg zien we het schitterende landschap met de bekende Red Dunes. In de namiddag komen we aan bij onze lodge. We hebben een afternoon gamedrive en genieten van het schitterende landschap met de rode duinen en een zoutvlakte. We sluiten af met een sundowner en aansluitend een diner in de boma.

Dag 4: Vandaag maken we de tocht richting het westen Namib Naukluft Park omgeving Sesriem. Wat een variatie aan landschappen trekken er aan ons voorbij! We bezoeken diverse accommodaties en halen een college op bij een van de airstrips. ‘s Avonds na het diner bewonderen we de schitterende Afrikaanse sterrenhemel met een drankje rondom het kampvuur.

Dag 5: Vandaag vroeg uit de veren voor het bezoek aan de Sossusvlei en Deadvlei. De entreepoort gaat met zonsopgang open en je moet zorgen dat je een plaats vooraan in de rij hebt. Gigantische rood-oranje zandduinen zorgen voor een betoverend landschap. De duinen nodigen uit tot een beklimming zodat je kunt genieten van een overweldigend zicht op de omringende woestijn. Door de zon heb je schitterende schaduwen over deze duinen. Wat een geweldig mooie omgeving! Vervolgens rijden we door naar Solitaire waar we een stop maken om de bekende appeltaart te proeven en hebben we een overnachting nabij Solitaire.

Dag 6: In de ochtend bezoeken we diverse accommodaties en maken een stop bij de Steenbokskeerkring voor een fotomoment. Vervolgens rijden we door de schitterende Gaub pass en Kuiseb pass richting Walvisbaai. Wat een prachtige landschappen, vele hellingen en bochten. We kijken onze ogen uit! In Walvisbaai hebben we een korte stop gemaakt bij het kleine strandje waar flamingo’s zitten en langs de kleine Waterfront gelopen waar enkele winkels en restaurants zitten. Doorgereden naar Swakopmund waar we 2 nachten verblijven.

Dag 7: Swakopmund is een kustplaats met Duits karakter. Er zijn nog vakwerkhuisjes te vinden en vele Duitse straatnamen. Tevens kun je er bijna overal schnitzels en brattwursten eten. Vanuit hier kun je vele activiteiten ondernemen: sandboarden, catamarantochten, kanoën, skydiven, quad rijden in de woestijn en wij hebben een Living Desert tour gedaan. Je gaat met een 4WD de woestijn in en krijgt uitleg over het ontstaan van de woestijn en gaat op zoek naar de kleine diertjes die hier wonen. Echt een aanrader!

Dag 8-9: De komende dagen reizen we verder richting het noorden en brengen we een bezoek aan Etosha. Etosha is een van de mooiste nationale parken op het Afrikaanse continent: de enorme zoutpan en het omliggende natuurpark staat bekend om de ongekende hoeveelheid wilde dieren die je er kunt zien. Het is in oppervlakte bijna half zo groot als Nederland. Het woord Etosha betekent "grote witte plaats", vanwege de enorme zoutpan die een groot deel van het oppervlakte bestrijkt. Etosha is een van de beste plekken om wildlife te zien. Het aantal dieren is zeer groot: zowel qua diersoorten als aantallen dieren die je tegelijkertijd kunt zien. Je maakt hier veel kans op het zien van olifanten, neushoorns, giraffen, gnoes, zebra's, cheeta's, tal van antilopen en bijzonder mooie vogels. We hebben 1 nacht geslapen in de omgeving van Andersson's Gate onder Okaukuejo en 1 nacht in het oosten bij Von Lindequist Gate.

Dag 10: We verlaten Etosha en rijden naar Waterberg Plateau. Het is een zandstenen plateau van 200 meter hoogte, met veel groene natuur en prachtige bloemen en planten. Deze groene omgeving is bijzonder voor Namibië, dat verder overwegend gekenmerkt wordt door woestijngebieden en dorre landschappen. In het Waterberg gebied in Namibië leven meer dan 200 vogelsoorten en er komen verscheidene zeldzame wilde dieren voor. Er zijn diverse hikings mogelijk.

Dag 11-12: Vanuit onze accommodatie hebben we zicht op de prachtige zonsopgang boven de Waterberg. Na het ontbijt gaan we op pad en maken een stop bij Okahandja voor de craft market. Je kunt hier mooie handgemaakte souvenirs inkopen. Er wordt dus nog even flink geshopt. We vervolgen onze weg richting Windhoek waar een aantal nog een laatste nacht doorbrengen en ik naar de luchthaven word gebracht voor mijn terugvlucht via Johannesburg naar Amsterdam.

Wat was het een geweldige eerste kennismaking met Namibië! Een aanrader voor iedereen die van mooie landschappen, uitgestrektheid, afwisseling houdt en wat avontuurlijker ingesteld is vanwege de lange afstanden.